Executive Onboarden: help een nieuwe leider!

Executive onboarding. Een aantal van mijn cliënten maakt hetzelfde mee. Je eigen executive onboarding is succesvol afgerond, je bent inmiddels 8-12 maanden lekker bezig en dan vertrekt opeens de leider. Er komt een nieuwe en hij begint met de insteek dat er helemaal niets goed is.  Het valt mij op dat de actieoriëntatie bij de nieuwe leiders nog steeds enorm groot is, terwijl de transitiestrategie dat helemaal niet vraagt. Even rustig kijken scoort kennelijk niet voor de meeste executives. ‘We staan voor een enorme klus’ en ‘de groei die we ambiëren is uitgebleven en wij gaan het antwoord geven’. Herken je die? Verander ‘wij’ door ‘ik’ en de motieven zijn duidelijk. Wat te doen? Hier een paar tips hoe met de nieuwe leider om te gaan:

  1. Bouw rapport, maak werkelijk contact. Lukt niet altijd meteen omdat de nieuwe leider meestal – terecht of onterecht – in de actie modus staat. Blijf oprecht en authentiek investeren in de relatie. Wil je meer tips over ‘rapport’ klik dan hier.
  2. Doorloop de stappen van je eigen onboarding proces. Wat zou de ander van mij willen zien? Waar gaat hij tegenaan lopen? Hoe kan jij helpen?
  3. Zet je interne netwerk in. De nieuwe leider gaat overal vragen stellen over haar team. Welke feedback gaat zij krijgen? Heb je ook coalities gesloten met je tegenstanders? Of alleen met jouw vrienden? Hoe wordt jouw performance door hen zichtbaar gemaakt? Te weinig gedaan? Dan heb je een probleem en moet je een andere strategie volgen.
  4. Manage de verwachtingen. Wat wil zij? Welke opdracht heeft ze meegekregen? Hoe ziet succes er voor haar uit? Wie wil dat nog meer?
  5. Los dingen op. Na 3-4 weken wordt het ook voor de nieuwe leider moeilijk. Stel dan ook eens een persoonlijke vraag voordat je met inhoudelijke oplossingen komt. Het versterkt de relatie en je bouwt ‘rapport’. Alles wat je daarna zegt komt twee keer sterker over.

Er is veel meer over te zeggen, de moraal is dat je scherp en wakker moet zijn.  Blijf investeren in de relaties. Het is ‘net werken’. Om Aalt Aalten maar weer eens aan te halen: ‘Wanneer je denkt dat je er bent, ben je er geweest’.

Behoefte aan een objectieve opinie over jouw casus? Klik hier voor een gratis Zinvol gesprek.

Maarten Putz

 

Deze blogs als eerste in je mailbox ontvangen? Klik hier. Ik geef je mailadres aan niemand ander en je kunt jezelf steeds uitschrijven.